Sunday, May 20, 2018

හත් දවසේ පින්කම



අද දවස පුරාම ඇද හැලුණු ධාරානිපාත වර්ෂාව සමග එක දිගට පිපිරී ගිය අකුණු නිසා හවස් වරුවේ සිතා මතා නිදාගත්තේ පාන්දර දුටු සිහිනයේ ඉතිරිය පෙනේවා යැයි සිතමිනි. සිහිනය පෙණිනි. එහෙත් එය පෙණුනේ බලාපොරොත්තු වූ ආකාරයෙන් නොවේ.

වාරණ මණ්ඩලයේ කතුරට හසු වූ වැඩිහිටියන්ට පමණක් පෙන්වීමට කිෂ්පාදනය කළ චිත්‍රපටයක් කපා කොටා අවසානයේ ළමාචිත්‍රපටයක් වූවා සේය. අවසාන කටයුතු සිදු කෙරුණු අවස්ථා සියල්ල කැපී ගොසිනි. හත් දවසේ පින්කමෙන් එය පටන් ගැණිනි.

සියළුම දෙනා කලබලයෙන් නොයෙකුත් වැඩ කටයුතු වල නියැලෙති. උත්සව භාණ්ඩ සපයන ආයතනයක සේවකයින් විසින් විශාල තහඩු ආවරණ දෙකක් සවි කරමින් සිටිති. ඒවා අති විශාලය. තහඩු නොපෙනෙන සේ වියන් යොදා ඇත. අල්ලපු ගමේ වෙසෙන ලයිට් දමින්ද ඔහුගේ ගෝලයින් දෙදෙනෙකු සමගින් විදුලිය සපයමින් සිටියි.

විශාල ප්‍රමාණයේ ෆ්ලෑෂර් හත අටක්ම සවි කර ඇත. තහඩු ආවරණ වලට විදුලි බුබුලු සවි කරන්නේ වියනෙහි ඇතුල් පැත්තෙනි. මාස තුනකින් විදුලි බිල නොගෙවීම නිසා රතු නිවේදනය ලැබී සතියක් ඉක්ම වී ගොසිනි. කොහොමටත් පසු ගිය දින වල අපගේ නිවසේ ඇති විදුලි බුබුළු, විදුලි උපකරණ ආදියද නොකඩවා පාවිච්චි කිරීම නිසා මේ වන විටත් විදුලි බිල රුපියල් දහ දොලොස් දාහක් වී ඇතිවාට සැක නැත.

ගොක් අතු ආරුක්කුවක් සෑදීම අත්‍යාවශ්‍ය බව ගමේ පොදු කටයුතු වලට ස්වේච්ඡාවෙන්ම ඉදිරිපත් වන ධර්මෙ අයියා එක හෙලාම කී නිසා ගොක් අත්තක් කප්පවා ගැනීමට පොල් ගස් යන කෙනෙකු සෙවීමට ගම පුරා ඇවිද්ද ද ඒ සඳහා ගමේ ගස් නැගීමට සිටින හොර පොල් කැඩීමේ කප්පිත්තන් පස් දෙනාම එම ඉල්ලීම නොයෙකුත් හේතු කියා ප්‍රතිකේෂ්ප කළහ.

එසේ වුවද මාගේ අවමගුල පැවති සමයේ මගේ ඉඩමේ පහළට වන්නට ඇති සියළුම පැළ ගස් වල පොල් හොර රහසේ කඩා ගත් බව වඩාත් හොඳින් දැක්කේද මා පමණක් වන්නට ඇත. ගහේ අත්තක් හෝ නොසෙලවෙන්නට පොල් ගසට බඩ ගානා ඔවුහු පොල් වල්ල කපා කලවය උඩින් තියාගෙන ගසට නොදැනෙන්නට බැසීමට මනා හැකියාව ඇත්තවුන් ය.

අවසානයේ සිදු වූයේ ගම්පහ නගරයේ තිබෙන තොවිල් බඩු කඩයෙන් රුපියල් 800/=කට ගොක් අත්තක් මිළ දී ගැනීමටය. එතැන විකිණීමට නැති දෙයක් නොමැති තරම් ය. දෙහි ගැටයේ සිට පුහුල් ගෙඩිය දක්වා ගෙඩි වර්ග ද, කළාඳුරු අලයේ සිට කොඬොල් අලය දක්වා අල වර්ග ද, පාට තුනේ එළු පැටවුන් සහ තනි පාට කුකුළන් ද එම තොවිල් බඩු කඩ වලින් මිළ දී ගත හැකි අතර මල පෙරේතයන් සහ කුම්භාණ්ඩයන් නොමිලේ ම ලබා ගත හැක. මාතරින් කට්‍ටඬියන් සැපයීම සහ මැණික්හින්නෙන් වල්ලිලා සහ විල්ලියාලා සැපයීම ඔවුන් විසින් සිදු කරන අමතර සේවාවන් අතර වේ.

ගොක් අතු ආරුක්කුව පී වී සී බටයක ආධාරයෙන් ගේට්ටු කණුවල ඇටවූ ඔවුන් මා හට බණ ඇසීම සඳහා නිවසෙන් පිටත හතරැස් කොටුවක් වෙන් කර එය වටා ද ගොක් කොළ එල්ලා වෙන් කළ අතර එතැන සිටි පියසේන උපාසක තැන පැවසුවේ මිය ගිය අයගේ ආත්මය මළ පෙරේතයෙකු මෙන් එතැන ඉඳගෙන කෑමෙන් බීමෙන් සන්තර්පණය වී බණ අසා එම පිණ පාර්සල් කරගෙන වෙනත් ස්ථානයක ඉපදීම සඳහා නික්ම යන බවය.

කුස්සිය පැත්තේ එකම කළබලයකි. බණ ඇසීමට පැමිණෙන අයට තේ මේසයක් පිළිවෙළ කිරීමට සියළු දෙනා ලහි ලහියේ කටයුතු කරති. එක නෑනා කෙනෙකු ගෙනා පොල් කේක් තැටියද තවත් නෑනා කෙනෙකු ගෙනා බටර් කේක් තැටියද බැළලියගෙන් ආරක්ෂා කිරීම සඳහා එක නැන්දා කෙනෙකු පොල් අග්ගිස්සක් අතැතිව බලා සිරින්නේ සතුරු කඳවුරක් නිරීක්ෂණය කරන හමුදා සෙබලෙකු සිහි ගන්වමිනි.

බල්ලන් තිදෙනාම දම්වැල් දමා ගැට ගසා ඇත. පෙර වෛරයක් පිරිමැසීමට මෙන් ගෙදරට එන කාන්තාවන් තෝර තෝරා හපා කන බැල්ලිය බිම වැතිරී දත්මිටි කමින් බලා සිටියි. මහ පාන්දරක හෝටලයෙන් නික්ම යන කාන්තාවකට බුරා පැණීම නිසා කෝපයට පත් වූ ඉස්සරහා හෝටලය බලා ගන්නා හාදයා ගඩොල් බාගයකින් ගසා උගේ කකුල කැඩූ පසු ඌ සිතන්නේ අපගේ ගෙදරට එන සියළුම කාන්තාවන් හෝටලයේ සිට එන බව කියා වන්නට පුළුවන.

කිසිම දිනෙක පාවිච්චියට නොගත් පිඟන් කෝප්ප සහ වීදුරු බඩු වලට මෙදින වත් එළි පහළියට පැමිණීමේ අවස්ථාව අහිමි වී ගියේ අවශ්‍ය සියළුම බඩු භාණ්ඩ කේටරින් සමාගම මගින් ම සපයා ඇති බැවිනි. මළ ගෙදර වෙලාවේ ලැබුණු බිස්කට් පෙට්ටි සමග තිබූ එකම වේෆර්ස් බිස්කට් පෙට්ටිය සහ කස්ටඩ් ක්‍රීම් පෙට්ටි දෙක තෝරාගෙන පැමිණි තවත් නෑනා කෙනෙකු කීවේ ගෙනෙන්නන් වාලේ මාරි බිස්කට් පමණක්ම ගෙනෙන්නේ නැතිව චොකලට් බිස්කට් පෙට්ටියක් ගෙනාවා නම් අත කැඩෙනවාද යන්නයි.

ඇය අපේ ගෙදරට එන සෑම විටම අඩු තරමින් විස්සේ බිස්කට් පැකට් එකක්වත් නොගෙනෙන්නේ එසේ අත කැඩෙනවාට බිය නිසා විය හැකිය.

නිවසේ පසුපස වෙනම මඩුවක් ගසා ඇත. වෙනදාට මේ පැත්තට වැරදිලාවත් කොයන කාන්තාවන් සියල්ල පසු පස බරාඳයට වී සිටින්නේ මාගේ මරණයෙන් පසුව සිමෙන්ති බෙදීම නතර වී ඇති නිසා එතැන නවාතැන් ගෙන සිටි නාට්ටාමිලා දෙපල හීන් සීරුවේම මාරු වී කොළඹ ගබඩාවක සේවයට වාර්තා කර ඇති නිසාය.

රියැදුරන් දෙදෙනා නම් තවමත් රැඳී සිටින්නේ ඔවුන්ගේ මාසික පඩිය තවමත් නොගෙවූ නිසා විය යුතුය.
ඔවුන් දෙදෙනා කුස්සියේ සිටින කාන්තාවන්ට ව්හිළු සපයමින් , යාන්ත්‍රික හිරමණයකින් පොල් ගා දෙමින් සහ බත් සාස්පාන් සහ ව්‍යාංජන ඇතිලි ඔසවා දෙමින් තම පුරුෂ බල පරාක්‍රමය පෙන්වා දෙමින් සිටිති.

ක්‍රමක්‍රමයෙන් රෑ බෝ වූ අතර බණ කීමේ වේලාවද ලං වෙමින් තිබිණි.

සාලයේ කෙළවරක බණ කීම සඳහා ආසනයක් සකසා තිබූ අතර එම ආසනයට එලා තිබුණේ අම්මා සිල් ගැනීමට යන විට ඇඳගෙන ගිය සුදු රෙද්දකි. ඉදිරිපස මේසයට එළා තිබෙන්නේ මාගේ ප්‍රිය බිරිඳ ඇගේ ආච්චි අම්මාගේ අම්මා විසින් ගෙතුවා යැයි කියා නාග මාණික්‍යයක් ලෙසින් පරිස්සම් කර ගෙන සිටින ස්වකීය මවු පරපුරේ අභිමානය සංකේතවත් කරන මේස රෙද්දයි.

එය මත ටයිම්පීස් ඔරලෝසුවක් සහ අලංකාර කැටයමකින් යුක්ත වූ වතුර වීදුරුවකි. බණ කියන හාමුදුරුවරු ඇල් වතුර වළඳන්නේ නැති බව අමතක වී ඇති හැඩය. අනෙක් අතට ටයිම්පීස් ඔරලෝසු අවශ්‍යවන්නේ බණ කියන හාමුදුරුවන්ට නොව බණ අසන්නට ආරාධනා කරනා ඥාති මිත්‍රාදීන් හට කලට වේලාවට බණ අසන්නට ඒමට වේලාව මතක් කිරීම සඳහාය.

නැවත වරක් ඉදිරිපසට පාවී ආවෙමි. මුළු වත්තම විදුලි ආලෝකයෙන් ඒකාලෝක වී ඇත. අවශ්‍ය නම් දිවා රාත්‍රී ක්‍රිකට් තරඟයක් පැවැත්වීමටද පුළුවන.
සියළුම පුටු වලට සුදු පාටින් කවර දමා ඇත. විට වට්ටි කීපයක් එක පෙළට තබා ඇත්තේ බුලත් විටක් සපමින් බණ අසන විට නින්ද නොයන නිසා විය යුතුය. ගෙවල් ඇතුලේ බණ අසනා ස්ත්‍රී පාර්ශවය දෙව්දත්තෙර පණ පිටින් අවීචියට ඇද වැටුනු බව අසා සාදුකාර දෙන්නේද ඔවුන් හට නිවස තුල සිට බුලත් විට කෑමට පහසුකම් සලසා නැති නිසා වන්නට පුළුවන.

අමුත්තන් එකා දෙන්නා පැමිණෙන්නේ අවාරයට පොල් වැටෙනවාක් මෙනි. බිරිඳ සහ මාගේ සහෝදරිය ඉදිරිපසට වී පැමිණෙන අමුත්තන් පිළි ගනිති. ඔවුන්ට සහාය වන්නේ පුංචි අම්මාය.
සමීපතම ඥාතීන් සහ හිතවතුන් හැරුණු විට අන් කිසිවෙක් මාගේ බිරිඳ හඳුණන්නේ නැත. ඒ ඇය එලි පහලියට නොපැමිණෙන බැවිණි. ගම්වාසීන්ගේ බණ පින්කම් ආදියට මාවම තල්ලු කර යවන බැවින් ඇයට ඔවුන්ව හඳුණා ගැනීමට අවස්ථාවක් ලැබෙන්නේද නැත.

ඇයට තබා ගමේ වත්මන් පරම්පරාව මා හට හඳුණා ගැනීමට ද අසීරුය. ඒ ඔවුන් බණ ගෙදරකට එන විට ද නා නා ප්‍රකාර වත්සුනු ආලේප කර පැමිණෙන නිසාය.

පැමිණෙන සියල්ලම ගේ ඇතුලට ගොස් තේ මේසය ළඟින් වාඩි වී කැවිළි කා ඉඟුරු තේ බොති. වැඩිපුර නොකන්නේ බණ ඇසීමෙන් පසු බත් කෑමටද ඇති නිසාය. ඉන් අනතුරුව කාන්තාවන් ගේ ඇතුලේම රැඳෙන අතර පිරිමින් එළියේ පනවා ඇති ආසන වල ලැගුම් ගනිති. එසේ වුවද ජනේලයෙන් පිටත බැලූ කල බණ කියන හාමුදුරුවන්ගේ නෙත් මානයෙන් පිටතින් සිටීමට ඔවුන් වග බලා ගනිති.

වේලාව සවස හතට ආසන්නය. වැඩිහිටි පණ්ඩිතයින් දෙදෙනෙක් කලින් පිළියෙල කරන ලද පෙරේත කොටුව තුල ප්ලාස්ටික් පැදුරක් එලා එතැනින් කොට්ටයක්ද තබයි. කොට්ටය තොවිල් කඩයෙන් මිළ දී ගත්තකි. එහි පුළුන් නැත. පැරණි රෙදි පාංකඩ සහ අහක දමන ස්පොන්ජ් තීරු උපයෝගී කර ගනිමින් එය පුරවා ඇත. ඒ මදිවාට එය කීප වාරයක්ම තොවිල් බඩු කඩය, පෙරේත කොටු සහ පන්සල අතර දූත චාරිකා වල නියැලී ඇත. ඒ නිසා එම කොට්ටය පින් ගන්නට ආසාවෙන් සිටිනා මල පෙරේත පෙරේතියන්ගෙන් ඕවර්ලෝඩ් වී ඇත.

ගෙදර තිබෙන පැරණිම පිඟානකට කොත ගැසූ බත් පතක්ද කට පළුදු වී ගිය වීදුරුවකට වතුර එකක්ද කොටුව මැදින් තැබූ ඔවුන් එම කෑම එක කා වතුර වීදුරුව බී එම කොට්ටය උඩින් ඉඳගෙන බණ අසා අවසානයේ පින් ලබාගෙන වෙනත් ස්ථානයක උපදින සේ මාගෙන් ඉල්ලා සිටියහ.

මම රෑට බත් කන්නේ නැති බව ඔවුන් නොදන්නවා විය යුතුය. කොන්දේ අමාරුවක් සදී ඇති නිසා කිසි සේත්ම බිම හිඳ ගන්නේද නැත. මා විසින් දහඩිය මුගුරු හෙලා හරි හම්බ කර මුදලින් සාදා ගත් නිවස තුල සිටීමද, ගේ ඇතුලේ ඇති නා නා ප්‍රකාර පුටු වල හිඳ ගැනීමද මුන් දෙන්නා විසින් තහනම් කිරීමට යයි. මිය ගොස් සතියක් ගත වීමටද මත්තෙන් මාව මළ පෙරේතයෙකු ලෙස සලකා කටයුතු කරන්නේ කුමන එදිරිවාදු කමක් පිරිමැසීමටද යන්න මා හට වැටහෙන්නේද නැත.

ධර්ම දේශනාව සඳහා ස්වාමීන් වහන්සේ පැමිණ ඇත. බණ ඇසීම සඳහා දෙතුන් සියයක් පැමිණෙතැයි බලාපොරොත්තු වූවද මේ වන තෙක් විසි පහකට වඩා පැමිණ නැත. නියමිත වෙලාවටම ධර්ම දේශනය ආරම්භ කළ යුතු බවට ද ,රාත්‍රී අටහමාර වන විට කිලෝ මීටර් ගණනාවකට එපිටින් පැවැත්වෙන පිරිත් දේශනයකට සහභාගී විය යුතු ම බවට ද උන්වහන්සේ පවසයි.

කෙනෙකු මිය ගිය පසුව බණක් කියනු ලබන්නේ පැමිණෙන පිරිස ධර්මය ශ්‍රවණය කිරීමෙන් ලබා ගන්නා පින් මියගිය අයට අනුමෝදන් කර ඔහුව සුගතියක ඉපදවීමට බව බොහෝ දෙනෙකුට අමතක වී ඇත. බොහෝ දෙනෙකු බණ අවසන් වන මොහොතේ පැමිණ හොර පූසන් සේ වාඩි වන අයුරු අනන්තවත් දැක ඇති නිසා මෙතැන සිටීමෙන්ද කිසිදු පලක් නැත.

එබැවින් මද විරාමයක් ගැනීම සඳහා පිටව යාම මැනැවයි සිතූ සැනින් මාගේ කණ අසලින් කොකඩවාම කන් හිරි වට්ටන නලා ශබ්දයක්ද ඇසෙන්නට විය. නෙත් හැර බැලුවෙමි. මා තවමත් ඇඳ මතය. මදුරුවෙක් කණ අසල ගීත ගයයි. පොරවන රෙද්ද හිසද ආවරණය වන සේ දවටාගෙන අනෙක් පසට හැරුණෙමි. සිහිනයේ ඊළඟ කොටස කොයියම් වෙලාවක හෝ පෙනෙනවා ඇත.

4 comments:

  1. කොටස් වශයෙන් පේන එකනේ වැඩේ

    ReplyDelete
  2. මෙගා නාට්ට වගේද දැන් සිහින පේන්නෙත්. දැං තියෙන බණ අහල නිකං ලේ පුච්චගන්නවට වැඩිය හොඳයි අන්තිම මොහොතෙ ගිහිල්ල බත් පිඟානක් කාල මැරිච්ච මනුස්සයට පිං දෙන එක.

    ReplyDelete
  3. //උපාසක තැන පැවසුවේ මිය ගිය අයගේ ආත්මය මළ පෙරේතයෙකු මෙන් එතැන ඉඳගෙන කෑමෙන් බීමෙන් සන්තර්පණය වී බණ අසා එම පිණ පාර්සල් කරගෙන වෙනත් ස්ථානයක ඉපදීම සඳහා නික්ම යන බවය.
    // තාත්තගෙ දානෙ දවසෙ ඕක කියන්න ආපු එකෙක් තව පොඩ්ඩෙන් මගෙන් අවසන් ගමන් යනව.

    ReplyDelete